Kunskapsdokument - Google Drive

Kopplad till din skolgång på Alströmergymnasiet har du ett konto på Google. Googles molntjänst för att lagra och dela filer heter Google Drive. Du kanske är van vid att använda Drive genom webbläsaren men om du vill använda Drive för att säkerhetskopiera filer, vilket vi gärna vill, så behöver du installera ett program så att du kan få till synkningen av filer från Finder om du använder Mac.

Tidigare fanns det två olika varianter av Google Drive som du kunde lägga på datorn, men numera har dessa slagits ihop till en enda variant. För att ladda ner Google Drive for Desktop/Google Drive på Datorn så logga in på drive i Google Chrome, klicka på kugghjulet och välj att ladda ner Google Drive för Datorn.

När du har laddat ner applikationen så kör du igång installationen. Installationen bör gå relativt enkelt. När applikationen är installerad så behöver du logga in i applikationen och om du får alternativet Logga in via Webbläsare så är det enklast.

Alingsås kommun

Inom Alingsås kommun så kommer filerna som finns i Google Drive inte automatiskt att lagras på datorn utan utgångspunkten är att filerna endast lagras i molnet. Detta beror på GDPR och vilken information som får lagras på en dator och vad som måste finnas i molnet.

Det går att ställa in vilka filer man måste lagra på datorn och detta är en inställning där du talar om att vissa filer/mappar skall finnas tillgängligt offline. Det är att rekommendera att vilja att programmeringsfiler lagras offline, annars finns det risk att dina projekt får problem med att nå filerna.

Mitt krav på dig som elev är att du ser till att på något sätt säkerhetskopierar dina filer och projekt så att de finns tillgängliga även vid en datorkrasch. Att manuellt se till att dina filer är säkerhetskopierade i molnet är ett alternativ men det är också riskabelt ifall du glömmer av detta.

Problem med Google Drive for Desktop

Fokus på osX

Guiderna nedan är skrivna för mac/osX men problemen är liknande även om lösningen kan vara annorlunda för Windows.

Troligtvis kommer denna guide att lägga till lösningar för Windows.

Google Drive for Desktop är som vilken applikation som helst, vilket innebär att den kan fungera hur bra som helst eller helt sluta att fungera. Det som är speciellt när denna applikationen slutar att fungera är att den kommer påverka en mängd andra applikationer som vi arbetar med. Kanske upptäcker du att du inte längre kan komma åt dina filer eller projekt som du behöver för att programmera eller skapa webbprojekt.

Kolla att Google Drive for Desktop är igång

Enheten Google DriveDet första du då skall kolla är att Google Drive for Desktop är igång. Det gör du enklast genom att kika på skrivbordet att enheten "Google Drive" finns där. Du kan också hitta denna enheten under Platser i Finder. Har du valt att mata ut denna enheten så släpps kopplingen till Google Drive och du kommer inte åt dina filer.

Ikonen Google DriveDu kan också kika uppe i programmenyn att ikonen för Google Drive finns där och att applikationen är igång. Det ser du enklast om du klickar på ikonen. Om den ser ut som på bilden till höger så är applikationen igång och körs.

Om Google Drive for Desktop har hängt sig

Om du inte tycker att applikationen fungerar som du förväntar dig så kan det vara så att den har hängt sig. Försök då först att klicka på kugghjulet när du har öppnat applikationen enligt bilden ovan. Välj sedan alternativet Avsluta för att stänga ner applikationen. Om det fungerar och ikonen försvinner från programmenyn så kan du nu starta upp applikationen igen från Finder/Appar (har du macOS som är tidigare än Big Sur, version 11.x, så heter alternativet Program).

Aktivitetskontroll

Om det skulle vara så att Google Drive for Desktop inte går att stängas av på detta sättet så behöver du döda applikationens processer.

  • Sök efter appen Aktivitetskontroll i en spotlightsökning (cmd + space, eller förstorningsglaset i programmenyn)
  • Där söker du sedan efter google drive
  • Då kommer ett antal processer som hör ihop med Google Drive att visas.
  • Dessa skall du nu döda genom att markera dem och sedan klicka på krysset (stäng av). Om du börjar med den processen som har en ikon, flest trådar, tar mest % av processor så brukar den stänga ner applikationen och även andra processer som berörs av applikationen.
  • När applikationen Google Drive for Desktop har stängts ner så kan du starta igång den igen från Finder.