Kunskapsdokument - FileZilla

Installera och konfigurera FileZilla

FileZilla är en FTP-klient som används för att flytta filer mellan datorer och servrar. I denna tutorial så går jag igenom hur du installerar och konfigurerar FileZilla så att du kan flytta filer till din domän som ligger på Miss Hostings server så att de filer vi skapar kan visas upp på vår domän.

Installation av FileZilla

Ladda ner FileZilla Client från filezilla-project.org och kör sedan installationsfilen. Installationen bör gå utan några större problem men det är ändå värt att notera två saker;

  • Installationen är ganska så liten, ca 35Mb, varför jag väljer att installera alla ingående paket, språkpaketet är absolut möjligt att låta bli att installera om du har ont om utrymme på hårddisken. Det paketet tar upp ca 10Mb av diskutrymmet.
  • I slutet när du har gjort alla val kring FileZilla så får du frågan om du vill installera några externa programvaror. Jag fick frågan om ett antivirusskydd och en webbläsare vilka jag tackade nej till då jag inte ville installera dessa.

Lösenord från Miss Hosting

När installationen väl är genomförd är det dags att konfigurera FileZilla för att kunna koppla upp oss mot Miss Hostings server.

Det finns några olika sätt att lösa detta men det enklaste, samtidigt som du får mest kontroll, är att ta användarnamn och lösenord som du fick i mailet (subject 2022: Ditt nya webbhotellskonto ) från registreringen. Om du har tagfit bort detta mail så finns alla mail skickade från Miss Hosting i kundavdelningens övre högra hörn under "Hej, DittNamn"->Skickade Mail.

Konfiguration av FileZilla

Dags att konfigurera FileZilla så att vi få se att allt fungerar som det skall.

När du har startar upp programmet så kommer du se en välkomstbild som talar om vilken version du har av programmet och vilka ändringar som har gjorts i denna versionen. Du kommer vänja dig vid att se denna välkomstbilden och få frågan om du vill uppdatera applikationen väldigt ofta. FileZilla är ett open source-projekt och kommer ofta med små uppdateringar. Du väljer själv hur ofta du uppdaterar men för att ha det säkraste programmet bör du ha en uppdaterad version.

Bild

När du har klickat bort välkomstbilden så ser du denna vyn där du ser tre delar. Längst upp så finns en snabbuppkoppling till servern och i rutan direkt under så ser du all kommunikation med den server som du kopplar upp dig mot. Det är här det kommer finnas felmeddelande om någonting går fel.

Sedan har du två delar där mappar och filer syns. De två rutorna till vänster är min hårddisk där den övre rutan visar mappstrukturen och den nedre rutan visar innehållet i den mappen som jag just nu har markerat. Just nu är jag i min hemkatalog. I den högra delen så kommer motsvarande information finnas om den servern som jag skall koppla upp mig mot.

Klicka nu på Platshanteraren som är ikonen direkt under Arkiv.

Bild

Då hamnar du i denna vyn där du skall skapa en Ny plats och sedan döpa den till något bra.

Bild

Fyll sedan i uppgifterna enligt bilden. Naturligtvis så använder du de uppgifter som gäller din domän.

Klicka sedan på Anslut och förhoppningsvis om du har angivit rätt uppgifter så kommer du få en fråga om du vill lita på certifikatet som krävs för att koppla upp sig säkert till Miss Hostings server. Du tackar ja och jag rekommenderar att du kryssar i rutorna nere i vänstra hörnet, annars kommer du få denna frågan varje gång som du ansluter dig till servern.

Ja, jag vet. Bilden är från osX men jag glömde att ta en skärmdump i Windowsmiljö på denna vyn. Jag hoppas att det inte är allt för svårt att förstå hur du skall göra i din applikation. ;)

Bild

När du har godkänt certifikatet så blir du inloggad och ser denna vyn.

Bild

Nu ser du också att på den högra sidan så ser du nu de filer och mappar på Miss Hostings server som du har tillgång till. Som du ser så finns det en hel del mappar här som styr olika saker på ditt konto, den mappen som är relevant för denna kursen är public_html, där kommer vi lägga de filer som skall publiceras på vår domän.

Bild

En smidig inställning som jag rekommenderar är att gå tillbaka till Platshanteraren och välja Avancerat på den platsen som du skapade nyss. Där kan du välja var på din dator där dina filer för just denna webbplatsen ligger och sedan välja sedan välja mappen \public_html som Standardkatalog (fjärr). På det sättet så hamnar du rätt från början när du ansluter till servern. Min standardkatalog är H:\Min enhet\www_root\siggespappa.online.

Jag rekommenderar också att kryssa i Använd synkroniserad bläddring vilket innebär att om du byter mapp i mappstrukturen på sin sida, det fungerar som en filhanterare, så ändras även mappen på servern. På det sättet är det mindre risk att flytta en fil till fel plats. Så länge innehållet på din domän inte är allt för stort så kan det vara värt att dra över alla filer och mappar för att vara säker på att allt finns uppe på servern.