Kunskapsdokument - Google Drive

Kopplad till din skolgång på Alströmergymnasiet har du ett konto på Google. Googles molntjänst för att lagra och dela filer heter Google Drive. Du kanske är van vid att använda Drive genom webbläsaren men om du vill använda Drive för att säkerhetskopiera filer, vilket vi gärna vill, så behöver du installera ett program så att du kan få till synkningen av filer från Explorer i Windows eller i Finder om du använder Mac.

Google Drive har två olika möjligheter för att synka och säkerhetskopiera filer.

  • Drive direktsynk fungerar som en brygga mellan din dator och molnet. Det ser ut som att filerna ligger i Explorer/Finder men egentligen liknar det mest en länk till filen som fysiskt ligger i molnet. För en vanlig användare fungerar detta bra men för de som jobbar med utveckling och programmering kan i vissa program få problem då filerna fysiskt inte finns på förväntad plats.
  • Säkerhetskopiera och synkronisera är tjänsten där filerna som fysiskt ligger på din hårddisk sökerhetskopieras och lagras i molnet. Du har också möjlighet att välja vilka mappar på hårddisken som skall säkerhetskopieras.
    Det är denna tjänst som passar bäst för utveckling och programmering.

Installation och konfigurering

Om du redan har Drive direktsynk installerat så stäng ner applikationen och avinstallera den (ta bort den från Program i macOS).

Om du är osäker på om du har installerat direktsynk eller den andra applikationen så kika på ikonen uppe i menylisten, ser den ut som ett moln så är det rätt applikation som du har installerat, har du en triangel så är det den felaktiga applikationen.

Ladda ner programmet här och genomför sedan installationen. Du kan själv välja vilka kataloger som skall säkerhetskopieras så att du får det som du vill ha det.