Kunskapsdokument - FileZilla

Installera och konfigurera FileZilla

FileZilla är en FTP-klient som används för att flytta filer mellan datorer och servrar. I denna tutorial så går jag igenom hur du installerar och konfigurerar FileZilla så att du kan flytta filer till Bineros server så att de filer vi skapar kan visas upp på vår domän.

Installation av FileZilla

Ladda ner FileZilla Client från filezilla-project.org och kör sedan installationsfilen. Installationen bör gå utan några större problem men det är ändå värt att notera två saker;

  • Installationen är ganska så liten, ca 35Mb, varför jag väljer att installera alla ingående paket, språkpaketet är absolut möjligt att låta bli att installera om du har ont om utrymme på hårddisken. Det paketet tar upp ca 10Mb av diskutrymmet.
  • I slutet när du har gjort alla val kring FileZilla så får du frågan om du vill installera några externa programvaror. Jag fick frågan om ett antivirusskydd och en webbläsare vilka jag tackade nej till då jag inte ville installera dessa.

Lösenord från Binero

När installationen väl är genomförd är det dags att konfigurera FIleZilla för att kunna koppla upp oss mot Bineros server.

Bild

Logga in på Bineros Panel och välj menyalternativet Filer > FTP.

Bild

Nu ser du vissa uppgifter som skall användas, det första är värdnamnet som i mitt fall är ftp01.binero.se. Du ser också användarnamnet till masteranvändaren för ditt konto, detta användarnamn behöver du strax. Lösenordet som är kopplat till denna användaren behöver du sätta själv och det gör du genom att klicka på knappen Redigera...

Bild

... och anger det lösenord du vill ha för inloggningen mot servern. Det du skall tänka på är att som kund hos Binero så kommer du ha ett antal användarnamn och lösenord så hitta ett system så att du kan hålla ordning på dem. Alla finns ändå att komma åt inne i Panelen men det kan vara lite omständigt att gå in där varje gång för att hämta alla lösenord.

Konfiguration av FileZilla

Dags att konfigurera FileZilla så att vi få se att allt fungerar som det skall.

När du har startar upp programmet så kommer du se en välkomstbild som talar om vilken version du har av programmet och vilka ändringar som har gjorts i denna versionen. Du kommer vänja dig vid att se denna välkomstbilden och få frågan om du vill uppdatera applikationen väldigt ofta. FileZilla är ett open source-projekt och kommer ofta med små uppdateringar. Du väljer själv hur ofta du uppdaterar men för att ha det säkraste programmet bör du ha en uppdaterad version.

Bild

När du har klickat bort välkomstbilden så ser du denna vyn där du ser tre delar. Längst upp så finns en snabbuppkoppling till servern och i rutan direkt under så ser du all kommunikation med den server som du kopplar upp dig mot. Det är här det kommer finnas felmeddelande om någonting går fel.

Sedan har du två delar där mappar och filer syns. De två rutorna till vänster är min hårddisk där den övre rutan visar mappstrukturen och den nedre rutan visar innehållet i den mappen som jag just nu har markerat. Just nu är jag i min hemkatalog. I den högra delen så kommer motsvarande information finnas om den servern som jag skall koppla upp mig mot.

Klicka nu på Platshanteraren som är ikonen direkt under Arkiv.

Bild

Då hamnar du i denna vyn där du skall skapa en Ny plats och sedan döpa den till något bra.

Bild

Fyll sedan i uppgifterna enligt bilden. Naturligtvis så använder du de uppgifter som gäller din domän och som du hämtade via Bineros Panel.

Klicka sedan på Anslut och förhoppningsvis om du har angivit rätt uppgifter så kommer du få en fråga om du vill lita på certifikatet som krävs för att koppla upp sig säkert till Bineros server. Du tackar ja och jag rekommenderar att du kryssar i rutorna nere i vänstra hörnet, annars kommer du få denna frågan varje gång som du ansluter dig till servern.

Ja, jag vet. Bilden är från osX men jag glömde att ta en skärmdump i Windowsmiljö på denna vyn. Jag hoppas att det inte är allt för svårt att förstå hur du skall göra i din applikation. ;)

Bild

När du har godkänt certifikatet så blir du inloggad och ser denna vyn.

Bild

Nu ser du också att på den högra sidan så ser du nu de filer och mappar på Bineros server som du har tillgång till. Kikar vi snabbt på det så ser du att jag har fyra mappar i min root, det är dels en .cagefs som innehåller lite mappar, filer och verktyg som vi inte behöver bry oss om. db_backup innehåller precis vad det låter som, olika backuper på våra databaser. Sedan har vi två webbplatser den som heter samma som vår domän och motsvarar subdomänen www inne i Bineros Panel. Den andra heter wp och innehåller allt som styr den WordPress som vi har, eller skall, installera. Av innehållet i dessa två mappar som styr webbplatserna är det mappen public_html som är intressant. Där bör ni ha två filer, dels .htaccess som styr massa serverinställningar för felhantering mm. DÄr finns också binero-default.html vilket är den filen som visas om du skriver din domänadress i en webbläsare. Denna skall du sedan ta bort eftersom den har högst prioritet och även om du lägger en index-fil så kommer binero-default att visas i webbläsaren.

Bild

En smidig inställning som jag rekommenderar är att gå tillbaka till Platshanteraren och välja Avancerat på den platsen som du skapade nyss. Där kan du välja var din webbroot finns på din dator och sedan välja mappen public_html på din webbplats. På det sättet så hamnar du rätt från början när du ansluter till servern. Min standardkatalog är G:\Min enhet\web_root vilket innebär att jag jobbar mot mappen web_root som ligger i Drive. På det sättet är sidorna jag skapar alltid säkerhetskopierade i molnet.

Jag rekommenderar också att kryssa i Använd synkroniserad bläddring vilket innebär att om du byter mapp i mappstrukturen på sin sida, det fungerar som en filhanterare, så ändras även mappen på servern. På det sättet är det mindre risk att flytta en fil till fel plats. Så länge innehållet på din domän inte är allt för stort så kan det vara värt att dra över alla filer och mappar för att vara säker på att allt finns uppe på servern.