Kunskapsdokument - Windowsmiljö

I kursen PRRPRR02 så använder vi Visual Studio som IDE och vissa delar av kursen går att genomföra både med Windows eller macOS som operativsystem men vissa avsnitt går endast att genomföra i Windowsmiljö såsom materialet är skrivet. Min rekommendation är då att tidigt i kursen installera Windows och köra hela kursen på samma plattform.

Förberedelser

  1. Se till att din dator har 100 GB ledigt utrymme. Detta görs lättast genom att klicka på äpplet uppe till vänster i verktygsfältet och sedan på "Om den här datorn" och sedan på "Lagring". Behöver du frigöra utrymme görs detta lättast genom att tryck på "Hantera...".
  2. Se till att dina filer du kan ha användning av i programmering 2 kursen är synkade till Google Drive så att du lätt kan hämta hem och använda dem till Windows-partitionen senare.
  3. Ladda ner den senaste Windows 10-skivavbildningen (ISO-fil) från microsoft här (OBS! Se till att välja 64-bit-nedladdning): https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO

Installera Windows

  1. Starta "boot Camp-assistent" som ligger i mappen "Verktygsprogram" som ligger i mappen "Program". Följ instruktionerna och se till att du ger Windows-partitionen minst 100 GB utrymme.
  2. När datorn startar om och installationen av windows börjar ska du välja vilken version du vill installera. Här är det VÄLDIGT VIKTIGT att du väljer Windows 10 Pro, och ingen annan version. Väljer du en annan version kommer inte aktiveringsnyckeln att fungera och du får installera om.
  3. När installationen ber dig skriva in en aktiveringsnyckel väljer du alternativet som är i stil med ange senare.
  4. För att växla mellan Windows 10 och MacOS startar du om datorn och håller “option” nedtryckt.

Licensnyckel

För att aktivera licensen för Windows så behöver du gå upp till Anders och få denna. Johan har också tillgång till licensen. Licensen får du behålla så länge du läser kurser på skolan där windows behövs. När du inte längre behöver licensen så skall den återlämnas till skolan/Anders.

Vid problem med installation av Windows så söker du upp Anders så hjälper han dig med detta.

Säkerhetskopiering via molntjänst

Jag har i tidigare kurser rekommenderat att ni skall använda Google Drive för att säkerhetskopiera era filer. Vi behöver en lösning för detta även i denna kursen men Google Drive är inte optimalt ihop med Visual Studio och framförallt inte i kombination med spelutveckling. Det finns tillfällen då Google kort låser filerna, även om du gör valet att dessa skall lagras fysiskt på datorns hårddisk, vilket gör att du kan få problem främst när det gäller speldelen av kursen. Om ditt spel inte får tillgång till samtliga filer precis när spelet behöver detta så kommer det att krascha. Därför behöver vi välja en bättre lösning för säkerhetskopiering.

Microsoft har sin egen molntjänst som heter OneDrive, den är förinstallerad i Windows och det enda du behöver göra är att logga in i denna med ett konto. Om du redan har ett privat Microsoftkonto så använd detta, annars skapar du ett nytt konto med skolans mailadress. Det underlättar att använda detta konto för att logga in när du senare installerar Visual Studio så detta kan du göra i samband med installation/konfigurering av det programmet. Glöm dock inte bort det.

Github

Ett vanligare sätt att säkerhetskopiera, och versionshantera, våra projekt inom mjukvarutveckling är att jobba med Git/GitHub. Det är inte viktigt inom ramen för denna kurs men om du är intresserad så kan det vara kul att få testa på.

How to use Github with Visual Studio 2022

Som sagt, detta är en genomgång hur man kopplar Visual Studio 2022 med GitHub och hur det sedan används.

Visual Studio

Visual Studio är den IDE som vi använder för att programmera i denna kursen. Visual Studio fungerar både på macOS och i Windowsmiljö men det är endast vissa delar av kursen som för närvarande går (eller rekommenderas) att köras i macOS. Texten nedan gäller våren 2023.

Det finns flera versioner av Visual Studio som hanteras parallellt och vissa år har olika versioner löst olika problem och varit användbara för olika saker. Det verkar just nu som att Visual Studio 2022 är den versionen som som vi skall använda genom hela kursen.

Installera Visual Studio 2022

För att installera Visual Studio 2022 och förbereda för installation av MonoGame så gör du det enklast genom att följa intruktioner på MonoGames sida Getting Started. Där börjar du med att välja vilket operativsystem du använder, jag har inte provat att installera senaste versionen av MonoGame på macOS så jag vet inte om det fungerar att köra speldelen i den miljön.

Här finns en checklista med kompletterande info till installationsprocessen på MonoGames hemsida med kommentarer som kan vara användbara om du kör fast eller undrar över något.

  • När du har valt operativsystem så följer du instruktionerna under [Rekommended] Install Visual Studio 2022. Vid min installation så fanns bara två av de i textens valda workloads att välja på. Mobile development with .NET fanns inte att välja men jag valde det alternativ som inte var de två som inte var valda. I texten så står det att endast .NET desktop development är obligatisk så kanske kan du stå över?
  • Under rubriken Install MonoGame extension for Visual Studio 2022 så fick jag bara fram ett alternativ och det var inte identiskt med bilden, men däremot identiskt med texten under. Jag installerade det. För att komma till möjligheten att hantera Extensions så behöver du inte skapa ett projekt vid startsidan för Visual Studio utan du kan välja att klicka på länken Continue without code.
  • Här testade jag att följa länken för att skapa ett nyt projekt. När jag gjorde det så fick jag inte fram alla de val som visas på bilden och framförallt fick jag inte fram just det alternativ som de valde. Jag backade då tillbaka till sidan innan.
  • Under rubriken [Alternative] Install the .NET 6 SDK (compatible with JetBrains Rider and Visual Studio Code) så följde jag länken för att installera senaste versionen av .NET 6 SDK för rätt operativsystem och installera detta. Sedan körde jag kommandot i kommandoprompten.
  • Nu gick jag vidare via länken ovan Creating a new project och provade att skapa ett nytt projekt och nu såg det ut som på bilden och jag kunde skapa rätt typ av projekt.
  • Nästa avsnitt på MonoGames hemsida handlar om att förstå och jobba med koden som skapas automatiskt, vill du läsa vidare här så går det naturligtvis bra, men i avsnitt 2.3 så går jag, via boken, igenom samma sak.

Använda Mac-tangentbord i Windows

En sak som brukar vara krångligt är att använda ett mac-tangentbord i Windows. Det fungerar inte riktigt som du har tänkt dig men du får ta fram din egna strategi för hur du skall lösa detta. I tabellen nedan finns de viktigaste tecknen som du behöver kunna använda dig av. Finns det fler tecken som vi skall lägga till i tabellen så meddela detta så uppdaterar jag den.

TeckenTangenbordskombination
( )shift + 8/9
[ ]option + 8/9
{ }option + 7/0
\option + ?