Webbserverprogrammering01 [wesweb01]

Kunskap - Projektstöd

Introduktion

Att genomföra ett lyckat projekt kräver alltid ett bra förarbete, ett fokuserat genomförande och sedan när du tycker att allt är färdigt för leverans så finns det alltid lite mer arbete att göra med dokumentation, utvärdering och paketering av applikationen.

I detta kunskapsmoment kommer du få hjälp med de saker som kommer behövas för att genomföra projektet och även hjälp att kunna nå de betyg du vill på projektet.

Projektplan

En projektplan är grundplaneringen till ditt projekt, det är där som du anger vad projektet skall innefatta, vilka krav som ställs, en skiss på hur projektets resultat skall se ut, inom webb eller programmering så är det ofta en webbsida eller en applikation. Projektplanen hjälper dig att planera ditt arbete innan du börjar bygga lösningen och ju mer detaljerad du gör en projektplan desto mer stöd får du senare i processen.

Nedan finns ett antal punkter, använd dem gärna som rubriker och stöd i din egen projektplan.

Syfte och presentation av uppgiften

Beskriv uppgiften som skall utföras och syftet med uppgiften. Är det en skoluppgift så kommer du långt med att ta delar av uppgiftstexten som du har fått av läraren.
Är det inte en skoluppgift så finns det ofta en beställande kund eller så har du ett eget mål med denna applikation.

Målgrupp

När du bygger webbsidor och applikationer behöver du alltid veta vilken målgrupp du har för arbetet. Även om en webbsida skall vara tillgänglig för de flesta användare så kommer en webbsida med syfte att informera spelnördar om spelpublikationer som skall släppas att se annorlunda ut än en inforamtionssite för äldre yrkesarbetar som söker information inför en kommande pension.

Dina val i utvecklingen skall alltid ha målgruppen i fokus.

Skiss

Gör en digital eller analog skiss på hur ditt projekt skall se ut. Skissen kan se olika ut men vanliga tekniker är wire frame eller en mockup. Finns det en beställare kan det vara bra att ganska tidigt skapa en prototyp så att beställaren kan få känslan av den färdiga produkten och tidigt ge feedback på design och funktion. Det går fortare att ändra tidigt i ett projekt och i denna branschen gäller i högsta grad att tid är pengar.

Wire Frame

Wire frame av kursolle

En Wire Frame, eller trådskiss, är en teknik som används för att göra en tydligare bild på hur hemsidan skall se ut, detta kan vi enkelt göra med verktyget på draw.io.

Tanken med en genomarbetad trådskiss är att det är något att hela tiden falla tillbaka på och tydligt se de stora strukturerna för webbsidan.


Prototyp

En prototyp är en delvis fungerande applikation där beställaren/användaren/utvecklaren kan visa upp vilket flöde som finns i en applikation. Om jag klickar på denna knappen kommer jag till denna sidan. I denna kurs kommer vi inte kika på prototyper, det gör de elever som läser gränssnittsdesign.

Mockup

Mockup är den bildteknik som ligger närmast den färdiga produkten, här skall färger, fonter, exempeltexter, knappar formulär och allt annat publiceras så att du får en bra bild av hur slutprodukten skall se ut.

Funktioner

Lista de funktioner eller delar som du skall ha i din applikation. Bygger du t.ex. en webbsida för ett företag så kanske webbplatsen skall innehålla följande sidor.

  • Startsidan, en välkomnande bild och en kort text så att användaren vet att hen har kommit rätt.
  • Produkter, en lista på vilka produkter vi säljer och priser. Längst ner finns det ett enkelt formulär där användaren kan beställa produkter.
  • Företaget, en presentation av företaget, grundaren och en kort historik. Kontaktuppgifter.
  • Om, en sida som beskriver projektet och vem som har gjort sidan.

Utförligare än så behöver det inte vara. Om de olika sidorna kommer ha olika design kan det vara bra att stötta upp med skisser på varje sida, allt för att ha en mall att utgå ifrån nu du sedan skall utveckla koden.

Övrigt

De saker som är listade ovan är saker som du behöver ha med i en projektplan, naturligtvis kan det finnas fler saker som kan läggas till beroende på projektets omfattning i tid, ekonomi och medarbetare. Förslag på sådana punkter kan vara;

Tidsplan

En tidsplan i form av ett gannt-schema för att dela upp och tidssätta olika aktiviteter i projektet.

Gemensam kodstandard

Om det finns flera utveklare som gemensamt bygger en applikation så behöver det sättas en gemensam standard för projektet, detta kan t.ex. gälla namngivning av olika delar och en gemensam grafisk profil så att applikationen blir en enhet och inte två, eller flera, olika delar.

Genomförande

Under projektets gång så är det viktigt att hela tiden återkomma till projektplanen och vid behov revidera denna. Håll också koll på de krav som är ställda på applikationen av beställaren/kunden/läraren så att du jobbar mot de mål som är uppsatta. Har du en tydlig kund så är det en fördel att vid givna tillfällen stämma av med kunden så att hen är med på tåget och att applikationen uppfyller kundens krav och önskemål. Är projektet ett skolarbete så är det viktigt att du hela tiden har koll på att du jobbar mot rätt mål och det betyg du vill nå för projektet/kursen.

Dokumentation

Dokumentation är en stor och viktig del av ett projekt även om många tycker att det både kan kännas onödigt och tråkigt. För att underlätta dokumentationen, som man ofta gör i slutet av ett projekt så kan det vara smart att jobba med en enkel loggbok för att seadn kunna återskapa delar av arbetsprocessen.

Kolla upp vilken typ av dokumentation som krävs för projektet,en skoluppgift och en faktisk beställning av kund kommer säkerligen se helt olika ut.

Dokumentation och utvärdering av projektet

Info kommer...

Teknisk dokumentation

Info kommer...

Användarmanual

Om applikationen du har skapat inte är superenkel att förstå eller självförklarande så kommer du behöva skapa någon form av användarmanual. Den kan vara skriftlig, filmad eller inbyggd med tydliga ledtexter i applikationen. Utgå ifrån kraven på beställningen och gör gärna ett eller flera tester på slutanvändare för att få koll på att applikationen används som det är tänkt.