Kunskapsdokument - Windowsmiljö

Innan vi börjar bygga spel så behöver vi ha en fungerande utvecklingsmiljö. För tillfället, oktober 2019, så fungerar resten av kursen bäst i Windowsmiljö. Detta kunskapsdokument kommer guida dig igenom installation av allt du behöver för att kunna köra vidare kursen i Windows.

Förberedelser

  1. Se till att din dator har 100 GB ledigt utrymme. Detta görs lättast genom att klicka på äpplet uppe till vänster i verktygsfältet och sedan på "Om den här datorn" och sedan på "Lagring". Behöver du frigöra utrymme görs detta lättast genom att tryck på "Hantera...".
  2. Se till att dina filer du kan ha användning av i programmering 2 kursen är synkade till Google Drive så att du lätt kan hämta hem och använda dem till Windows-partitionen senare.
  3. Ladda ner den senaste Windows 10-skivavbildningen (ISO-fil) från microsoft här (OBS! Se till att välja 64-bit-nedladdning): https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO

Installera Windows

  1. Starta "boot Camp-assistent" som ligger i mappen "Verktygsprogram" som ligger i mappen "Program". Följ instruktionerna och se till att du ger Windows-partitionen minst 100 GB utrymme.
  2. När datorn startar om och installationen av windows börjar ska du välja vilken version du vill installera. Här är det VÄLDIGT VIKTIGT att du väljer Windows 10 Pro, och ingen annan version. Väljer du en annan version kommer inte aktiveringsnyckeln att fungera och du får installera om.
  3. När installationen ber dig skriva in en aktiveringsnyckel väljer du alternativet som är i stil med ange senare.
  4. För att växla mellan Windows 10 och MacOS startar du om datorn och håller “option” nedtryckt.

Licensnyckel

För att aktivera licensen för Windows så behöver du gå upp till Anders och få denna. Licensen får du behålla så länge du läser kurser på skolan där windows behövs. När du inte längre behöver licensen så skall den återlämnas till skolan/Anders.

Vid problem med installation av Windows så söker du upp Anders så hjälper han dig med detta.

Installera Google Drive

Gå till https://www.google.com/intl/sv_ALL/drive/download/, ladda ner programvaran för Säkerhetskopiera och synkronisera och installera denna. Då kommer du få tillgång till din Drive via en katalog i Utforskaren. Här hittar du bla alla tidigare projekt du skapat i Visual Studio på macen.

Installera Visual Studio

  1. Under kursen är det Visual Studio 2017 vi ska använda oss av och inte den senaste 2019 versionen. Detta är för att spelmotorn MonoGame vi använder oss av när vi bygger spel ännu inte fungerar fullt ut i Visual Studio 2019. (Detta gäller i oktober 2019.)
  2. Ladda ner Visual Studio 2017 installeraren för Community Edition här: https://www.techspot.com/downloads/6278-visual-studio.html
  3. När installern startar markera .NET desktop development och tryck på “Install”.
  4. När du startar Visual Studio 2017 kommer du bli ombedd att logga in med ditt microsoft-konto. Detta behöver du inte göra.
  5. Konfiguera nu Visual Studio så att du väljer din projektmapp i Drive som din hemkatalog för dina kommande projekt. Hur du ställer in Visual Studio för macOS hittar du här. Det ser inte exakt likadant ut men kan ge stöd om du behöver det.

Använda Mac-tangentbord i Windows

En sak som brukar vara krångligt är att använda ett mac-tangentbord i Windows. Det fungerar inte riktigt som du har tänkt dig men du får ta fram din egna strategi för hur du skall lösa detta.

Lite allmäna översättningar: https://support.apple.com/sv-se/HT202676

Måsvingar { } får du genom att trycka control + option + 7/0

Om ni vill så kan vi hjälpas åt att bygga upp en lista på viktiga tecken här.

Installera MonoGame

Den spelmotor vi kommer jobba med heter MonoGame och den behöver vi ladda ner och installera så att vi kan koda våra spel ifrån Visual Studio. Här följer installationsanvisningar för MonoGame.

  1. Gå till monogame.net, klicka på Downloads i menyn.
  2. Välj den senaste versionen, när detta skrivs i oktober 2019 så är det MonoGame 3.7.1 som gäller.
  3. Klicka på MonoGame X.X for Visual Studio för att ladda ner filen.
  4. Kör installationsfilen.
  5. Eventuellt får du upp en ruta som meddelar att Windows har skyddat datorn, klicka då på länken Mer information och klicka sedan på knappen Kör ändå.
  6. Eventuellt får du ytterligare en varning om du tillåter MonoGameSetup.exe att göra ändringar på hårddisken? Klicka på knappen för Ja.
  7. Klicka på Next> för att starta installationen.
  8. Godkänn License Agreement
  9. Se till att följande komponenter är ikryssade, Visual Studio 2017 Template och Start Menu Shortcuts, klicka sedan på install.
  10. Installationen påbörjas och strax visas förhoppningsvis en ruta att installationen har lyckats.

Skapa ett MonoGameprojekt i Visual Studio

  1. Öppna Visual Studio 2017.
  2. Välj att skapa ett nytt projekt genom att i menyn klicka på File > New > Projects...
  3. Leta upp MonoGame i den vänstra menyn, välj sedan MonoGame Windows Project och ge ditt projekt ett namn. Glöm inte att spara projektet i en mapp som säkerhetskopieras mot molnet.
  4. Nu skapas ditt projekt och du kan börja koda i filen Game1.cs.
  5. Prova nu att kompilera och köra applikationen genom att trycka på knappen Start.